28 december 2012

Oliebollentocht 3

Vreemde titel denk je misschien want je hebt deel 1 en 2 gemist. Klopt! Dit gaat over Alleweder oliebollentocht nr 3. De eerste en helaas tot nu toe laatste die ik heb meegemaakt. Toch leek het me leuk met de nieuwste editie van de oliebollentocht in voorbereiding terug te kijken naar de begindagen van deze tocht. Toen heette de tocht "Alleweder oliebollentocht". Er reden destijds alleen Alleweders in diverse uitvoeringen mee. In 1998 telde de tocht 22 deelnemers. De aankondiging stond in de papieren nieuwsbrief van Flevobike. De start was in Den Haag. Ik heb een amerikaanse pickup van een collega te leen gekregen om de Alleweder vanuit Friesland naar den Haag te vervoeren. Een groter contrast kun je je niet voorstellen. De auto was goudbruin metallic met indianen en tijgers er op gepaintbrushed. Mijn Alleweder had een Mondriaanachtig bestickering:


 Het verzamelpunt voor de start van de tocht was bij Kemper fietsen. Op de foto zie je het bonte gezelschap:


Naast mijn (Flevobike) Alleweder staat een C-Alleweder. Verderop in de rij staan er nog twee. De vierde in de rij is een Verheesch Alleweder. Veel meer smaken waren er toen op velomobielgebied niet. De tocht zelf kan ik me niet meer helemaal herinneren wel dat het druilerig weer was. Onderweg stopten we voor een korte pauze onder een viaduct:
Een uitgebreider stop met warme chocolademelk en koffie was in een restaurant welke weet ik niet meer.
Enkele foto's die ik onderweg maakte :

De terugweg reden we in het donker door de duinen. Dat was een prachtig gezicht: die sliert lampjes over de kronkelende donkere fietspaden! Terug in Den Haag stonden oliebollen en warme soep op ons te wachten. Dat smaakte prima.
Erg lang geleden is dit niet maar er is in de tussenliggende periode erg veel veranderd. De huidige tochten worden waarschijnlijk beter gedocumenteerd: veel, maar dan ook heel veel meer foto's en ook nog eens digitaal en ook filmpjes worden er nu gemaakt. Destijds maakte ik als enige analoge foto's met een eenvoudige compactcamera. (Dat verklaard ook de kwaliteit van de foto's.) Allerlei hulpmiddelen zoals GPS, Google maps, telefoons met navigatie e.d. waren er niet of werden niet gebruikt. Zoals gezegd kwam de uitnodiging via een papieren nieuwsbrief en meldde je je aan met een telefoontje naar Flevobike.
Onze fietsen zijn ook veranderd: praktisch elke velomobiel heeft tegenwoordig ledverlichting, knipperlichten en een remlicht. Het overgrote deel heeft een kunststof carrosserie en een kap met vizier. De Quest heeft het stokje van de Alleweder overgenomen en er zijn heel wat velomobielmodellen bij gekomen.
Wat niet is veranderd is de creativiteit die veel velonauten in hun velomobiel steken. Laat dat vooral zo blijven!
Voor iedereen die morgen mee rijdt: veel plezier en een leuke tocht toegewenst! 
En als er mensen zijn die de tocht van 1998 hebben gereden en aanvullingen en verbeteringen hebben: laat het me weten!

Geen opmerkingen: